Cloudy With A Chance Of Meatballs

Cloudy with a Chance of Meatballs

Gebaseerd op een Amerikaanse film speel je Flint, een bizarre uitvinder die een machine heeft gemaakt waardoor alle soorten voedsel uit de lucht komen vallen. Zodra de machine onhandelbaar wordt is het aan jou om de stad te redden. Met al even bizar gereedschap vecht je 20 levels lang tegen hamburgers en spaghettitornado’s in het grootste voedselgevecht ooit. Aanvalluh!

Videogames die op een film zijn gebaseerd hebben een slechte reputatie: ze zijn meestal slecht, op een enkeling na. ‘Zullen we die stempel eens doorbreken?’, moet Ubisoft hebben gedacht, en vanuit het niets is daar ineens Cloudy with a Chance of Meatballs. OK, toegegeven, de film heeft geen oscars binnengesleept, en de game zal ook wel geen prijzen winnen. Maar als je de game nou eens niet meteen alleen maar ziet als wéér zo’n filmgame of als een game voor kids, maar gewoon als spel vol interactieve filmfragmenten dan ontdek je al snel dat Cloudy with a Chance of Meatballs de standaard filmgame ontstijgt. Deze game is gewoon goed!

Je ontkomt er niet aan dat ook dit spel is gemaakt volgens een eeuwenoud principe: een onhandige held moet de wereld zien te redden. In 20 levels ga jij de strijd aan met ‘evil’ gummiberen, broccoli, chilisaus, lollies en donuts. Elk level heeft een specifiek aantal etenswaren dat je ‘koud’ moet maken. Uiteraard zijn er meer soorten etenswaren aanwezig, sommige andersoortige lekkernijen versperren een weg of blokkeren een doorgang. An sich zijn de levels erg linear en is de camera niet te besturen. Gelukkig trapt de game niet in die valkuil en is de game desondanks erg goed te besturen, ook in co-op.

Wat het in Cloudy om draait is het verzamelen (of verslaan) van al het eten dat je tegenkomt. Lukt dit in elk level, dan speel je telkens een puzzelstukje vrij om het ‘ultieme wapen’ te maken. Mocht je een puzzelstukje missen, zelfs dan is het nog mogelijk om de game uit te spelen. Dit vind ik een zeer groot pluspunt van Cloudy.
Je krijgt dan simpelweg en net iets ander einde voorgeschoteld. Al moet ik zeggen dat het uitspelen terwijl je bewapend bent met het ‘ultieme wapen’ een stuk leuker is, en spannender. In beide gevallen speel je achievements vrij, mocht je het je afvragen.

Upgrade je arsenaal

Om al dat eten te lijf te gaan beschikt Flint over heel mooie wapens: food-dehydrators, kapmessen en vacuümzuigers, stuk voor stuk kun je ze upgraden met de punten die je in de levels verdient. Die upgrades zijn onmisbaar omdat je in latere levels te maken krijgt met sterkere tegenstanders. Een beetje gamer zal dit spel waarschijnlijk in één ruk uitspelen. De minder geoefende kan gerust een eerder level nog eens overspelen om extra punten te verdienen die weer zijn toe te kennen aan de wapens. Cloudy heeft een erg hoge replay value: voor de puntenjagers onder ons is er bijvoorbeeld een achievement voor het verslaan van al het voedsel uit de game! Gelukkig hoef je een level niet helemaal uit te spelen als je halverwege al alles gevonden hebt bij het overspelen.

Kom op Eric, is er dan geen enkel minpunt aan deze game? ‘Tuurlijk wel. En dan doel ik op het leveldesign. Het wil soms voorkomen dat je in het doorkruisen van het level ineens een verkeerde kant bent opgegaan, met als gevolg dat je niet meer terug kunt. Als je dan niet alle voedsel verzameld hebt tot dat punt moet je dat level later overspelen. Maar zoals ik al eerder zei, de game onthoudt welk eten je al had en welke niet, dat maakt het overspelen een stuk gemakkelijker. Als zou het handiger zijn geweest om gewoon de vrijheid te hebben overal te kunnen gaan en staan waar je wilt. Ander puntje is dat er naast de quest om de wereld te redden, het spel verder niets te bieden heeft. De enige mulitplayer die er is om diezelfde levels samen te doorkruisen, er is dus alleen het verhaal en verder niets. Dat is wel jammer, want het spel is enorm creatief van opzet, je zou toch denken dat zo’n club als Ubisoft daar een paar goede multiplayermodes mee moet kunnen maken…

Verdict

Cloudy with a Chance of Meatballs is een vermakelijke filmgame van redelijk hoog niveau. Over smaak valt te twisten, maar het is Ubisoft wel gelukt een game te maken die ook goed te spelen is voor de geoefende gamer, dankzij de uitdaging van het verzamelen, de creativiteit en de humor die deze game vanuit de film heeft overgenomen. De puntenjagers kan ik aanraden blind aanraden, alle 1.000 punten zijn in een lange middag bijeen te spelen. Dat kom je niet vaak meer tegen. Voor de prijs hoef je het niet te laten, want die ligt rond de 3 tientjes. Mocht je nog budget hebben na de aanschaf van de kaskrakers die op stapel staan, pik deze dan mee. Tenzij je niet van gehaktballen houdt natuurlijk…

  • Origineel
  • Makkelijk op te pikken
  • Ook uit te spelen zonder 100% verzameling
  • Nice price

 

  • Camera soms ongemakkelijk
  • Niet altijd terug in je level kunnen
  • Eenmaal uitgespeeld ben je er klaar mee
  • Naast verhaal geen extra speelopties

78/100

About the author

Geef een reactie