Dead To Rights

Dead To Rights: Retribution

Een politieagent die compleet van ’t padje afraakt. Een stad volledig in verval en een hond die mensen volledig afslacht. Een geweldig recept voor een soort van drama verhaal. Het verhaal is behoorlijk drama, maar is de game het ook?

De Dead To Rights serie was al eerder op de markt. Echter vonden ze, nadat deze serie zijn houdbaarheidsdatum wel was gepasseerd, dat ze toch maar eens een nieuwe game gingen maken. Daarbij kwam Dead To Rights: Retribution naar voren. Je bent een politieagent die het niet zo nou neemt met de regeltjes van het netjes thuisbrengen van wetsovertreders. Natuurlijk des te meer plezier voor de gamer. Naast een vechtarsenaal waar menig kickboxer mag van dromen, heb je een politiehond die behoorlijk hard optreedt tegen wetsovertreders. Een recept voor pure chaos en een ongelooflijk bloederige zooi.

What’s up?

Je bent Jack Slate en je hebt een trouwe hond, genaamd Shadow. Je start met een proloog waarbij je in een haven terecht komt en Jack flink gewond is. Aan Shadow de taak om Jack te beschermen tegen zijn vijanden. Het is een haven waar het wemelt van de Triads, Jack’s vijanden, en deze proberen Jack ook gelijk om te leggen. Na een kleine introductie met hoe je je trouwe viervoeter kan besturen, is het tijd om een paar mensen het leven zuur te maken. Het start dus gelijk met veel bloed, zweet en tranen als je je slachtoffers achterna zit!

Shadow, get him!

Je start het spel dus met Shadow. Leuk, bloederig en een keer wat anders. Met Shadow kan je van alles en nog wat. Je kan heel sneaky rondkruipen of je sprint je vijanden achterna en slacht ze af met een mooie beet in de nek. Het sprinten is heel makkelijk om vijanden te pakken die proberen weg te komen bij jou en je vijanden te alarmeren. Sprinten gebeurt met de rechter trigger en sluipen met de linker. Een mooi voordeel van het sluipen is, dat je mooi, de hartslag van je vijand kan zien en dat je ook kan zien of zij gealarmeerd zijn. Dit zie je aan de kleur van het poppetje. Het is leuk uitgewerkt hoe Shadow zijn gezichtsveld is. Voorwerpen die ver weg zijn, zie je heel vaag en voorwerpen die dichtbij zijn, zie je glashelder en gedetailleerd. Daarna, na het uitroeien van al die gemene vijanden, krijg je een flashback en gaat Jack het verhaal vertellen over hoe hij hier is beland. Dan kan jij met Jack aan de slag. Jack is een vechtmachine; Hij beschikt over de meest gave moves en is een zeer dodelijk persoontje. Je komt aan bij Temple Tower, een soort van televisie station, wat bezet is door terroristen.

Take that, you m*therf*cker!

Jack is een zeer gebekt persoontje en je kan verwachten dat hij behoorlijk wat agressieve taal laat rondvliegen. In schelden is hij misschien wel het beste game personage, wat ik ooit heb gezien. Naast zijn zeer agressieve uitlatingen kan hij dat ook waarmaken met flink wat vechtmoves. Met Y en B sla je alle vijanden in elkaar. Y zijn lichte, snelle aanvallen, met B heb je de sterke aanvallen en met Y+B kan je zogenaamde ”Guard breaks” uitvoeren. Guards breaks zijn van toepassing wanneer jou tegenstanders ”Blocken”. Uiteraard kan jij ook blocken met X en met A trek je sprintjes om je vijanden om ver te kunnen beuken. Daarnaast kan je als je A+X indrukt, vijanden beetpakken. Hiermee activeer je een zogenaamde ”Clinch”. Je slaat vijanden volledig kapot door met Y en B te rammen, je gebruikt X om hem als menselijk schild te gebruiken en je kan hem ook nog eens een flinke trap onder zijn billekes verkopen met A.

Genoeg variatie in keuzes, want met combo’s van Y, B en Y+B kan je ook nog eens ”Takedowns” activeren. Dit doe je door middel van A indrukken en krijg je een leuk ”filmpje” waarbij je de vijand op een speciale manier in elkaar trimt. Als je snel genoeg bent, kun je ook een ”Gun Takedown” activeren. Dit gebeurt door de ”Right Trigger” in te drukken en laat het plezier beginnen. Naast zijn volledige arsenaal met vechtmoves, kan hij ook flink schieten. Zoals vanouds zoom je in met de ”Left Trigger” en schiet je met de ”Right Trigger”. Als je echt in de problemen komt, kan je met de ”Left Bumper” een ”Focus Mode” activeren. Hierbij wordt Slow Motion geactiveert en kun je meer hebben en heb je meer tijd om een vijand op een zo leuk mogelijke manier af te slachten. Shadow kan er ook nog wat van, je kan hem besturen door middel van de D-pad. Je kan hem laten volgen, iets laten pakken, vijanden aan laten vallen en wacht staan.

Grant City

Het speelt zich allemaal af in Grant City. De stad is redelijk vorm gegeven. Niet het mooiste van het mooiste, maar het kan er mee door. Je stoort je er niet aan. Daarnaast liep ik in een van de latere levels tegen een behoorlijke schoonheidsfout aan. Mijn hondje was neergeschoten wilde ik uiteraard redden, maar toen ik hem omhoog hielp, bleef hij vastzitten in de muur. Flink jammer, want dit bleef een tijdje zo totdat ik eindelijk bij een checkpoint aankwam en hij eindelijk terugkwam. Daarnaast heb je na een tijdje wel genoeg van telkens weer dezelfde animatie bij de takedowns. Op den duur is er weinig variatie te bekennen. Er had meer uit gehaald kunnen worden. Hetgeen wat wel veel wordt gevarieerd, zijn de vijanden. Veel verschillende vijanden worden geintroduceerd met allemaal andere specialisaties. Het geluid is prima in orde, alleen stoorde ik mij aan de ”over the top” uitspraken van Jack. Veel gescheld, het zal wel bij politieagenten passen die flink van het padje zijn geraakt.

Verdict

Er wordt flink geschoten en behoorlijk wat afgevochten. De variatie tussen Jack en Shadow houdt het interessant, maar Jack voert toch de boventoon. Jack wordt op den duur vrij saai, omdat zijn arsenaal aan moves zich maar blijft herhalen. Zijn irritante geblaat zal vast bijdragen aan de sfeer, maar ik kan niet zeggen dat het voor mij een bijdrage leverde aan mijn game ervaring. Eentonigheid voert de boventoon, ondanks dat je behoorlijk kan varieren. Meer van hetzelfde sluit hier sterk op aan. Naast de animaties die op den duur ook flink saai worden en vijanden die opeens niet meer kunnen schieten en jij opeens oneindig veel kogels hebt, kan ik deze game een niet buitengewone prestatie noemen.

  • Afwisseling tussen Jack en Shadow
  • Variatie in vijanden
  • Gameplay

 

  • Eentonigheid
  • Irritante uitspraken van Jack
  • Vervelende fouten

65/100

About the author

Geef een reactie