Fight Night Round 4

Fight Night Round 4

Het is weer tijd om in de ring te stappen en eens flink rond ons heen te slaan, gewoon voor de gezelligheid natuurlijk. Want blauwe ogen en meerdere kneuzingen zijn helemaal hip! Met Electronic Arts nieuwste game, Fight Night Round 4, kunnen we zelfs Mike Tyson een klap verkopen. Wat wil je nou nog meer? Nu ik daar toch over begin. Goede gameplay elementen, technisch in orde en op grafisch aspect moet hij er gewoon goed uit zien. In deze recensie kan je lezen of Fight Night Round 4 daar wel aan kan voldoen.

Zoals de meerderheid van alle games in het sportgame genre begin je als een underdog, wiens taak het is om uiteindelijk de befaamde top te bereiken. En laat dat nu zo zijn, dat is ook het geval in Fight Night Round 4. Dit wordt middels het Legacy Modus bewerkstelligt. Zodra je hieraan begint ben je een serieuze amateur. Je zult eerst veel moeten trainen en hier en daar aan wat kleine toernooitjes moeten deelnemen. Maar voordat dat eigenlijk begint selecteer je eerst een zeer brute bokser met wie jij de strijd aan zult gaan. En daar heb je nogal wat keuze in, kies je een bestaande bokser met de mogelijkheid toe volledige customization? Of componeer je een eigen gemaakte bokser, met misschien de inspiratie van jezelf? Na die keuze gemaakt te hebben, ben je er klaar voor!

Wat ik al aankaartte was dat de Legacy Modus vooral draait om het trainen en meedoen aan toernooien. Hier zit echter een kleine logica achter. Logischerwijs train je de vaardigheden van je brute bokser. Dit kan er divers zijn, werk je aan het voetenwerk? Wil je een bepaalde klapt perfect kunnen uitdelen? Of is een goede verdediging het halve werk? Wat je traint, breng je vervolgens in praktijk tijdens de wedstrijden. En mocht je niet falen dan zal roem je beloning zijn, een plekje hoger in de ranglijst. Dat doen we natuurlijk allemaal om nummer één te worden immers.

Betreft de Legacy Modus, ik moet nog iets bekennen. Er had in de Legacy Modus meer variatie en diepgang gemogen. De trainingen bereiken al snel het maximale saai-gehalte doordat er weinig, inderdaad, variatie in te vinden is. EA Sports had dit makkelijk opgelost door, jawel, meer variatie er in te proppen hetzij middels mini-games of dergelijke. Maar kijken we gelijk naar de grafische aspecten, dan is het eerder genoemde al gauw vergeten. Want Fight Night Round 4 is oogstrelend mooi. Op een paar puntjes nadan.

Realisme is te zien

Geen vuil woord over de boksers. De boksers zien er namelijk subliem en uiterst gedetailleerd uit. Het realisme is daarmee erg hoog, iets wat de makers ook wilden neerzetten, realistisch boksen. Tevens hadden diezelfde makers een goed oog voor detail, aangaande deze boksers, want hoe het zweet druppelt en de harde klappen geïncasseerd worden zijn echt onvoorstelbaar. De physics zijn echt heel sterk! Misschien dat Electronic Arts een ander team had werken aan de achtergronden en publiek tijdens wedstrijden is waarschijnlijk het meest voor de hand liggende antwoord voor het soms wel teleurstellende voorkomen hiervan. En het audiotechnische had wat mij betreft meer uitgewerkt gemogen, sla iemand maar eens hard in zijn buik, rug of op zijn hoofd. De geluiden die hij (of zij..) zal maken zullen anders klinken! En dat komt niet over bij Fight Night Round 4. Ook het commentaar van de commentatoren is net als een oude elpee die blijft hangen, voortdurend worden dezelfde zinnetjes gebruikt om de heftige actie te verwoorden.

Soms is verandering geen verbetering. Voorheen speelde we Fight Night met beide pookjes om rake klappen te verkopen. Dit hebben ze bij de Electronic Arts Sports divisie goed verandert, en is eigenlijk een heuse verbetering in mijn optiek. Nu is het simpelweg de rechterpook bewegen hoe jij wilt slaan. Hoe gemakkelijker kan dat? Oké, mind-controle zou leuk zijn, maar die techniek bestaat nog niet voor videogames van dit kaliber. Om jouw een goede impressie te geven, beweeg je het rechterpookje eerst naar links en vervolgens in een cirkel naar boven dan zal de brute bokser op het scherm deze beweging na doen. En dus een hoge korte slag maken.

Voor de rest heb je vrij weinig nodig om een wedstrijd te winnen, behalve goed trainen en goed opbouwen van wedstrijden. De trainingen zullen overigens sneller gaan vervelen dan de daadwerkelijke wedstrijdjes, vanzelfsprekend worden deze steeds lastiger om te voltooien. Maar wat bedoelde ik met “goed opbouwen van wedstrijden”? Als je gelijk begins af aan continu begint te meppen en nauwelijks rustneemt, zal die brute bokser acheraf gezien niet meer zo bruut zijn. Het uithoudingsvermogen zal dan sneller afnemen, waardoor het voetenwerk slomer wordt en je dus meer klappen zal vangen. Resulterend dat de klappen die geïncasseerd worden harder aanvoelen.

Maar plan je, je acties goed. Zoals rustnemen, klappen ontwijken en naderhand een rake hoek uitdelen. Dan zul je het in het algemeen langer uithouden en zo je weg naar een knock-out werken. Voorafgaand is het erg vermakkelijk om je tegenstander een “Stun State” te geven. Hiermee wordt bedoeld dat je klap de opponent een tijdje verdoofd. En die kans moet je grijpen! De blik uit de ogen van pak hem beet Mike Tyson is gewoon grappig, want hoevaak kan jij navertellen dat je Mike Tyson een rake rechter hoek gegeven hebt? Eventjes terugkomend op het grijpen van die kans, Stun States zijn momenten waarin tegenstanders afvragend voorzichuitstaren. Geef je dan een paar extra goed gemikte hoeken, dan is de kans groot dat hij plat gaat.

Als afsluiter zal ik het online gedeelte nog even snel tussen mond en lippen door bespreken. Er zijn diverse speltypes te vinden in de online multiplayer. Zo kun je eveneens als offline een Quick Match doen, wat gewoon simpelweg inhoudt dat je rechttoe rechtaan gelijk de ring instapt om flink te beuken. Of doe een Custom Match als je meer wensen hebt voor een gevecht. Voorts is er ook een mogelijkheid om je eigen spelregels te bepalen in de “Create a Session” modi. En om het spel nog wat extra levensduur te geven kan je meedoen aan de Online World Championship. Daarmee word je brute koster voor de leeuwen gegooid in een grote online competitie, per regio worden de resultaten geclassificeerd en vergeleken. Totdat,.. totdat er één de titel van World Champion kan toe-eigenen.

Verdict

Het heeft drie jaar lang geduurd maar Fight Night Round 4 is kortom een geslaagde bokskampioen, het mist zo nu en dan wel wat diepgang en variatie. Maar ben je een echt vechtersbaasje dan moet je toch echt Fight Night Round 4 in huis halen om die agressiviteit kwijt te kunnen. Grafisch hebben de ontwikkelaars iets onvoorstelbaar goeds in elkaar gezet, evenals de nieuwe besturingselementen. Al met al een game die hier op de redactie een goed middel is om weddenschappen mee te winnen. “Het recht van de sterkste zal winnen” zullen we maar zeggen.

  • Grafische pracht
  • Physics onvoorstelbaar
  • Speelt lekker en makkelijk weg
  • Fightcontrols werken goed

 

  • Had meer variatie en diepgang in gemogen
  • Commentaar en auditief matig

87/100

About the author

Geef een reactie