Halo 3 ODST

Halo 3: ODST

Masterchief is altijd het middelpunt geweest van de Halo trilogie. Hij maakte eigenhandig gehele legers van buitenaards gespuis af. Sterk mannetje, maar dit kwam allemaal door zijn ”technologische headstart” Hoe zou het nou zijn als je al zijn technische hoogstandjes niet hebt? Als je dat wilt weten, lees dan de recensie van Halo 3: ODST!

Halo 3: ODST start zoals vanouds met zo’n leuke intro om een beetje te zien waar je zoal bent gebleven en wat er aan het handje is. Bij Halo 3:ODST kijk je eerst toe hoe je een kleine introductie krijgt van de karakters. Je ziet hoe Romeo en Dutch lopen te bekvechten, hoe Mickey zich hiervan afstandig houdt en hoe Buck en ”Dare” oftewel Veronica binnen komen lopen. Een kleine beschrijving van de karakters zegt genoeg over hun karakter; Romeo is een ”sharpshooter specialist”, Dutch houdt van heavy weaponry en Mickey houdt van explosieve. Leuk stel zo met zijn allen. Vandaar dat er nogal eens wat vonken tussen de karakters zijn. Dan kom jij, de speler, ertussen.

Jij wordt wakker gemept door Romeo en dan komt Dutch je een wapen geven. No time for nonsense, want je ”Drop Pod” gaat dicht en de rest gaat ook de Drop Pods in. Dan komt een filmpje, wat naar mijn mening geweldig was. Je wordt gedropt boven New Mombasa bij een ”Covenant Cruiser”. Het doel was om daarop te landen, maar onze Cpt. Dare denkt daar anders over en tracht ons ernaast te droppen. Dan gebeurt er iets onverwachts en de Covenant Cruiser knalt weg en blaast jij, je team en je Drop Pods aan flarden. Hier begint het spel pas echt.

Na dit indrukwekkende filmpje lig je knock out in je Drop Pod. Je start het spel als de Rookie in het centrum van New Mombasa, een Afrikaanse stad. Je Drop Pod aan flarden en geen communicatie mogelijk doordat je volledig bent afgescheiden van je team en omdat er overal Covenant Phantoms rondvliegen. De bedoeling is dat je al je squad mates gaat terugvinden. Hier vind je voorwerpen voor die ”Flashbacks” oproepen. In Flashbacks speel je als je squad mates en vind je sporen van je andere squad mates. Dit zorgt voor een leuke gameplay, want je wisselt telkens van perspectief. Hierop krijg je net als vanouds zo’n leuke instelling mini game voor je aiming etc. Nadat je de Explosive Charges van de Drop Pod activeert, get ready for action.

Vernieuwde gameplay

Je bent namelijk geheel in het duister gehuld met namelijk 2 nieuwe wapens, een Pistol (vanuit Halo:CE hervonden) en een Silenced SMG. Dit levert natuurlijk best wat stealthy gameplay op. Je gaat het nodig hebben ook, want je kan niet zomaar als Masterchief op 10 verschillende vijanden afsprinten. Je hebt namelijk niet de schilden als de Masterchief, zijn reflexen of zijn goede aim. Je moet echt moeite doen om een rechte lijn te kunnen schieten, want je geweer beweegt alsof je op een trilplaat staat. De schilden zijn wel het grootste gemis, want je bent zo je ”Stamina” kwijt en dan gaat je leven naar de haaien. Stamina is een soort nieuw schild, je kan een aantal hits absorberen, een stuk of 2,3 en dan is dit weg.

Dan sta je open voor pijnlijke, maar zeker ook fatale aanvallen. Om te kunnen overleven hebben ze ook de ”Health packs” uit Halo: CE geïntroduceerd. Gelukkig maar, anders zou het een tergende game worden. Je hebt wel een voordeel, dat is VISR. Het is een soort van nightvision die vijanden omlijnt met een rode lijn, vrienden met een groene en objecten met een ietwat gele lijn. Hierdoor kan je de stad goed in kaart brengen en kun je vrolijk ronddwalen.

De besturing is zoals ik al zei, van vanouds. De besturing en dergelijke lijkt wel direct gekopieerd, maar waarom zou je een traditie verbreken die mensen tot nog toe doet boeien. De sounds zijn nog steeds even lekker als die van de voorgaande Halo games. Wie houdt er nou niet van Grunts die van je wegrennen en dan schreeuwen; ”Watch out, It’s a big guy”. Het geluid van de Hunters is zeker ook geen gemis, want deze gasten zijn sterker dan ooit en je maakt het liefste dat je wegkomt als je deze gasten tegenkomt. Grafisch is er niet veel nieuws, slechts kleine verbeteringen. Dat is natuurlijk voornamelijk omdat het thema van de game verschilt, hierop moeten ze een beetje anticiperen. Grafisch loopt de game naar mijn mening niet achter. Het is niet ”Top of the notch”, maar het is ook niet zo dat het bij het grof vuil kan worden gezet.

Bij Halo 3: ODST is echter wel vernieuwing. In de vorm van een game modus genaamd; Firefight. Het lijkt een beetje op Horde van Gears Of War 2, maar dan wat extremer. Firefight kan je met 4 personen spelen. Ik raad aan het met minstens 2 te spelen, want in je eentje is het namelijk gewoon zelfmoord. In Firefight komen er talloze vijanden in 5 rondes durende sets. tijdens deze 5 rondes, komen er per ronde vijf keer versterkingen van de Covenant. Verwarrend? Moet je nagaan als je het jezelf speelt. Het wordt nog moeilijker gemaakt door ”Skulls”. Vele zullen deze herkennen uit Halo 3 en ze komen ook terug in Halo 3: ODST. Bij elke set worden weer nieuwe skulls geactiveerd en gaan de vijanden zich steeds gevaarlijker gedragen zoals met de Skull als ”Catch”. Hierbij wordt het een granaten playground en daar wordt je niet vrolijk van. Een leuk afwisselend tussendoortje is echter een Bonus Round waarbij er Grunts uit elke hoek van de map komen gewapend met Fuel Rod Guns en oneindig veel granaten. Dolle pret dus!

Halo 3: ODST heeft ook nog een 2e cd bijgeleverd. Deze bevat de ”zogenaamde” multiplayer. Nou ja, om het makkelijk te maken. Dit is gewoon de Halo 3 multiplayer met alle mappen, nieuw en oud. Dit vond ik een beetje teleurstellend, maar ja, succesformules zijn nou eenmaal succesformules en dat begrijpt Bungie blijkbaar goed. Het voelde toch wel een beetje als een rip-off aan die 2e cd.

Verdict

Gelukkig heb ik meer leuke tijd aan deze game beleefd dan slechte. Het is de naam Halo zeker niet onwaardig en ”lives up to expactations” naar mijn mening. De campaign is nieuw, nieuwe personages, verscheidene gadgets voor de Orbital Drop Shock Troopers en natuurlijk de game modus Firefight. Dit is alles draagt toch bij aan vernieuwende gameplay in een oud jasje. Oftewel; Het is gewoon een top game.

  • Goede Campaign
  • Sterk Verhaal
  • Leuke vernieuwingen
  • Firefight

 

  • CD 2- Multiplayer
  • Ietwat korte Campaign
  • Gebrek aan ODST multiplayer

85/100

About the author

Geef een reactie