inFamous

inFamous

Wat zou jij doen als je superkrachten zou hebben? Zou je kwaadaardige dingen doen, of toch eerder naar de “good side” neigen. Nou Sucker Punch heeft hier ruim drie en een half jaar over na zitten denken en is tot de conclusie gekomen dat wij als gamers dat maar lekker zelf uit mogen zoeken! En dat is in één woord fantastisch. inFamous biedt een free-rooming ervaring gecombineerd met steeds sterker wordende superkrachten.

In het spel ben je een doodgewone kerel genaamd Cole, wiens baan het is om pakketjes rond te brengen. Eigenlijk is hij helemaal niet doodgewoon, maar dat had je allang begrepen natuurlijk. Na het ophalen van een pakket ergens in de fictieve stad, Empire City, explodeert de hele handel en zijn er plots zes straatblokken aan huizen, flats en dergelijke weggevaagd. Een nogal abrupt einde van een mooie dag… Wonder boven wonder mankeert Cole amper iets en beschikt hij eensklaps over elektrische superkrachten. Nadat Cole wakker wordt in een destructieve krater zal je spelenderwijs de besturing van het hoofdpersonage ondervinden.

Wat betreft de besturing van Cole? Ja, dat werkt gewoon subliem. Cole springt, klimt, en klautert zonder enig moeite op alle gebouwen in de stad wat simpelweg komt doordat alles in de stad beklimbaar is! Dit is natuurlijk uitermate gunstig voor de gameplay. Zo kun je door de straten rennen en her en der auto’s opblazen of hoog over de gebouwen rennen zonder dat iemand je opmerkt. En iedere sniper naar beneden donderen met een elektrische wervelwind. Zo komen die krachten toch goed van pas!

Omdat Empire City dichtbevolkt is, staan de huizen en flats redelijk dicht op elkaar, of zijn via een andere manier met elkaar verbonden. Hoe dan ook, Cole kan zicht ten alle tijden verplaatsen middels het nu wel bekende klimmen en klauteren. Maar ook via een “hover”-kracht, wat hem in staat stelt om korte stukjes – van gebouw naar gebouw of platform naar buis – te vliegen. Wil je even snel aan de andere kant van de stad zijn? Spring dan gerust op het spoor van de metrolijnen waardoor Cole als een razende laat grinden.

Zoals je nu weet, is Empire City getroffen door een “terroristisch aanval” en alle vingers wijzen jouw richting op. En om een eventuele epidemie of iets dergelijks te voorkomen gooit de overheid de gehele stad op slot. Wil je vluchten wordt je zonder pardoes overhoop geschoten! Serious business dus.. Voor Cole is dit achteraf gezien positief nieuws, omdat hij er natuurlijk achter wilt komen wie hem dit heeft aangedaan en waarom hij plotseling elektrische krachten heeft. Dit ontdek je middels een goed in elkaar gestoken verhaal wat veel weg heeft van een grote puzzel. Het leeuwendeel wordt echter verteld aan de hand van artistiek stripboekachtige filmpjes, telefoon conversaties en diskettes die her en der verstopt zijn.

Wat je nu ook weet – tenzij je niet hebt opgelet – is dat Cole in feite een wandelende batterij is. Dit is bevordelijk in diverse manieren; toffe krachten, bijna onsterfelijkheid, makkelijk transporteren enzovoorts. Het nadeel hiervan is echter, ach eigenlijk ook weer niet, dat Cole een zekere continuïteit nodig heeft aan energie. Hiervoor zul je in alle uithoeken van Empire City dus elektriciteit voor nodig hebben! Dit is makkelijk te realiseren, zo vond ik. Want daarvoor moet je enkele – veelal ondergrondse – energiecentrales nieuw leven in blazen.

Dit brengt twee voordelen met zich mee, want je hebt daarna niet alleen stroom in een specifiek stadsdeel maar ook een toffe nieuwe kracht om vijanden te elektrocuteren! Wat dit voor invloed heeft op de missies? Tja.. -deze wekken dan het gevoel of je dingen dubbel doet en al eerder gedaan hebt. Het is niet zo zeer een storende factor, want je bent tijdens deze hoofdmissies druk aan het klimmen en klauteren door een oogstrelende stad!

Karma

Naast hoofdmissies heb je optionele missies, deze beïnvloeden je karma gehalte. Kort samen gevat: hoe de mensen op je reageren. Ben je een good guy of juist het tegenovergestelde? Dat zijn de keuzes dit je zult moeten maken. Om een voorbeeld te geven, je moet de keuze maken om je aan te sluiten bij een groep demonstrerende mensen zodat zij uiteindelijk klappen opvangen. Of los het eigenhandig op en ontvang “Good karma”. Een vaker voorkomende karma-keuze is: bevrijdt je een man die ondersteboven vastgebonden is aan een lantaarnpaal. Of loop je gewoon door? Kortom, ben jij een superheld of een anti-held. Dit is een tof en goed uitgewerkt element in de game.

Zo’n grote stad met terroristische bendes, en geen support van de overheid meer moet gewoon toffe actie momenten opleveren. Al rennend over de daken en door de straten beuk je her en der diverse bendes in elkaar. Omdat zij na de enorme explosie met de de scepter begonnen te zwaaien in Empire City! En de lokale overheid het heft niet meer in eigen handen heeft. Wellicht zul jij beslissen de lokale overheid te helpen bij het bevrijden van de stad uit de greep van bendes, dan krijg je daar natuurlijk iets voor terug. Uiteraard karma, en een vrijgespeelde buurt.

Nu even nader ingaan op de krachten van Cole McGrath. Je beste vrienden in het spel zijn eigenlijk gewoon de dingen waarvan je nieuwe energie kunt absorberen, zoals lantaarnpalen, auto’s, generatoren, televisies en vele andere objecten. Wat tevens een diversiteit aan killing moves toe leverd. Zo kan je voor een simpele stroomstoot door het hoofd gaan, daar is natuurlijk niets mis mee. Maar je kan natuurlijk ook!… Eerst een heleboel auto’s richting de vijand gooien, vervolgens diverse elektro-bollen afvuren zodat het hele handeltje explodeert en al je tegenstanders het loodje gelegd hebben. Enfin, dat zijn dus keuzes die je kan maken in inFamous. Aan keuzes dus geen tekort in inFamous!

Doordat je kiest om mensen te helpen (of juist niet!), kan je je krachten upgraden. Hierdoor worden ze sterker en brengen zij een grotere ravage aan. En doordat je energie-centrales moet heropladen verbreedt de diversiteit aan aanvallen zeer sterk. Om een tipje van de sluier op te lichten, aan het einde van het spel kan je zelfs letterlijk de bliksem laten inslaan bij je vijanden. En dat ziet er ontiegelijk bruut uit. Over grafische aspecten gesproken. inFamous is kwalitatief zeer mooi, de game kent geen laadtijden tenzij er een tussenfilmpje wordt ingezet of als je het loodje legt.

Ontwikkelaar Sucker Punch heeft duidelijk veel werk in de lichteffecten gestoken, want het resultaat mag er wezen. In het “ondergrondse” van Empire City komt dit echt tot zijn recht. Waar de echte lichtshows aan elektriciteit wordt voorgeschoteld. En auditief zit het ook wel snor, explosies klinken realistisch. Het is echter wel aan te raden om voorafgaand de Engelse taalpatch te downloaden. Zodat je de Nederlands gesproken voice-overs niet zult horen, want Sodeknetter! –dat is niet bepaald goed te noemen. Achteraf gezien is het jammer uitermate dat inFamous geen multiplayer of coöperatieve modi bevat, wat de speelduur van het spel had opgerekt.

Verdict

Samenvattend en concluderend; inFamous een geslaagde game geworden waar Sucker Punch voldoende tijd voor genomen heeft. Op een paar (kleine) kritiekpuntjes na, zoals het missen van een coöperatieve of multiplayer modi en de Nederlandse voice-overs. Doet inFamous wat je van de game verwacht, lekker klimmen, lekker mensen elektrocuteren en het biedt voldoende vrijheid. inFamous is zeker een game om meerdere keren uit te spelen, en dan niet alleen om beide kanten gespeeld te hebben!

  • Goede storyline
  • Elektrische krachten! Toch iets anders dan “normaal”
  • Interactie met Empire City burgers
  • Klimmen, klauteren en springen!

 

  • Nederlandse voice-overs
  • Missies vallen in herhaling

88/100

About the author

Geef een reactie