Killzone 2

Killzone 2

Wie niet weet wat Killzone 2 is, heeft de afgelopen 4 jaar onder een rots geleefd. Killzone 2 is het meesterwerk van Guerrilla Games, wat zo een museum in kan wegens de grafische hoogstanden. Killzone 2 heeft de afgelopen weken de wereld goed in zijn greep gehouden, uitgelekte exemplaren in Dubai als continu verse informatie van de game. Het hield maar niet op. Maar nu is het tijd om de game eens onder de loep te nemen.

Het maakte eerlijk gezegd niet uit welk magazine je de afgelopen tijd opensloeg of welke website en forum je opende overal stond wel iets over Killzone 2 beschreven. Alom werd de Nederlandse ontwikkelaar uit de Herengracht te Amsterdam, Guerrilla Games, geprezen door de toffe graphics die zij hebben kunnen realiseren na de vier jaar lange productie van de game, Killzone 2. En daar is echt geen enkel woord over gelogen! Killzone 2 zit vol met details en is eigenlijk een lust voor het oog. De gameplay zal iedereen met open armen ontvangen. In andere woorden de 140 mensen die aan Killzone 2 gewerkt hebben leveren met dit derde deel van de Killzone reeks puik werk af. Video gamers over de gehele wereld verwachten allemaal iets anders van deze game, alleen één ding hebben ze met elkaar gemeen, ze hopen op een ontiegelijk toffe game.

Twee jaar na de onheilspellende aanval van Scolar Visari’s leger met zijn meedogenloze leger aan Helghast op Vekta, is het tijd om wraak te nemen op die ‘Higs’ of ‘Red Eyes’. In contrast met het eerste deel speelt Killzone 2 zich op de thuisplaneet af van de Helghast, genaamd Helghan. Het Interplanetary Strategic Alliance (ISA) bestookt de Helghast thuisplaneet met groot geschut, het enige nadeel is dat het nu hun planeet is, waar zij sneller kunnen inspelen op de omgevingen en dergelijke. Maar dat weerhoudt je er natuurlijk niet van je doel te behalen! En dat doel is om een einde aan die bloederige oorlog te maken. Daarvoor kruip je in de huid van een ISA soldaat die met het Special Forces Apha Squad meegaat, en moet je de Helghast leider, -Fürher, -Dictator, Scolar Visari, gevangen nemen.

Het introductiefilmpje is alleen al spectaculair genoeg om meerdere keren opnieuw te bekijken, dit heb ik zelf dan ook elke keer gedaan toen ik Killzone 2 startte. Sergeant 1ste klas Tomas ‘Sev’ Sevchenko en oud Killzone veteraan, Meester Sergeant ‘Rico’ Velaquez bekijken een video waarin de Helghast fürher dreigende woorden uitspreekt naar de aankomende ‘indringers’ van Helghan. Nadat Rico boos wordt door de video, ontmoeten we een oude bekende uit het eerste deel van Killzone. De oude bekende wenst Sev en Rico beide succes, waarna onze helden naar het lanceerplatform lopen. Wat er ontiegelijk tof en mooi uitziet, dan begint het spektakel eindelijk! Wat aan het einde van het introductiefilmpje verteld wordt, komt eigenlijk neer op “You’re outnumberd” en “outgunned” en dat gevoel krijg je tijdens de shootouts van Killzone 2 ook echt mee. Maar daar komen we straks op terug.

Naast een imposante introductie film heb je ook een introductie level. Tijdens dit level beschik je nog niet over een wapen of iets wat daar op moet lijken. Het doel van dit level is meer om je kennis te laten maken met je team, het Interplanetary Strategic Alliance Special Forces Alpha Squad, dit team is special gevormd door de ISA commandant Templar. En staat bekend om haar agressieve tactieken op het strijdveld, tevens is het Alpha Squad berust met een zware doch moeilijke taak, arresteer Scolar Visari levend.

Het Alpha Squad bestaat uit vier personages met elk een eigen karakter en specialiteit. Sevchenko is de verantwoordelijkste en het graag volgens “het boekje” doet, Rico daarentegen is een verharde oudvetraan die schietgraag is en graag wraak wilt nemen op de Helghast om het feit dat zij zijn oude originele squad hebben uitgemoord. Dante ‘Garza’ heeft de sniper specialiteit en wordt enorm gewaardeerd om zijn technische eigenschappen en scherpe ogen. Dan houden we nog één specialist over, en dat is Shawn ‘Natko’. Wat hij kan met explosieven is ongekend, tevens houdt hij meer van het close-combat. De kledij van deze vier personages is goed ontworpen, dat geldt overigens voor alle personages in Killzone 2. Je kan makkelijk herkennen met wat voor strijder je te maken hebt, een trooper, luitenant, medic of iemand anders.

Maar goed, Guerrilla Games mag uitermate trost zijn op het behaalde resultaat, ware perfectionisme wat betreft het oog voor detail. Heel Killzone 2 zit vol met details die je vroeg of laat gaat waarderen omdat de Amsterdammers elke locatie in de game compleet anders hebben ingedeeld. Zoals ik eerder al zei, het is een lust voor het oog. In Killzone 2 kom je op verschillende locaties en niet alleen in de hoofdstad van Helghan zoals sommige dachten. Woestijnachtige levels, grote openvelden, bewegende platformen genoeg diversiteit dus. Naast de afwisseling in het leveldesign, zijn de kleine details grandioos te noemen, de texturen die gebruikt zijn, zijn van zeer hoge kwaliteit. En dat zie je goed terug, muren zijn vervallen, metalen balken weggevreten door roest, propagandistische posters, wegsmeulende Helghan vlaggen, en meer van zulk soort details zijn aanwezig in Killzone 2. Over die vlaggen gesproken, deze fikken langzaamaan weg als ze in de brand staan.

Design

We blijven elke keer maar weer verbaasd over het grafische aspect van Killzone 2. De Higs verrassen ons telkens met hun fenomenale kunstmatige intelligentie en de animaties verbluffen ons keer op keer. Wat Killzone 2 nou ook zo ontiegelijk tof maakt zijn de animaties die verwerkt zitten in de game. Er is niet gekozen voor de Unreal 3 Engine die vele hedendaagse shooters gebruiken, maar voor een eigen engine, de Deferred Rendering engine. Hierdoor komen die animaties nog beter uit de verf, neem bijvoorbeeld die wel bekende gasflessen. Eerst gaat de kogel er doorheen en vervolgens begint de gasfles te sissen. Waarna hij kan gaan tollen en uiteindelijk explodeert. En zo zit er overal wel een kleine draai aan die wij niet eerder gezien hebben. Nadat je de kwaadaardige roodogende Helghast hebt neergeknald met één van je wapens doven hun ogen langzaamaan. Ook weer een detail die je na verloop van tijd gaat waarderen.

De physics en animaties van het spel komen zeer realistisch over, als je een Hig of Red Eye tegenkomt en je volledige ammunitie clip van je ISA M82-G Assault rifle leegpompt op die Helghasts. Vallen ze elke keer maar weer op een andere manier neer, dat komt door het goedwerkende ‘Hit-respons’ systeem dat gebruikt is. Dit is ook het geval met een granaat of raketwerper, daarmee worden ze letterlijk weggeduwd door de schokgolf en scherven. Leuk voorbeeld is, terwijl ik met een teamgenoot door smalle en nauwe straatjes renden om ons volgende doelstelling te behalen. Kwamen we twee Helghasts tegen. In mijn ooghoek zag ik een rode gasfles staan, en dat betekend niet veel goeds. Althans voor de Higs. Ik selecteerde mijn laatste granaat en mikte deze in de buurt van de Helghasts en gasfles om zo een grotere explosie te veroorzaken. Ze hadden totaal geen schijn van kans. Nadat de enorme rookwolk geleidelijk verdween kwam daar een derde Helghast toegesneld. Deze werd nauwkeurig vol met lood gepompt door mijn teamgenoot. En dat is een toffe extra, het creëert een gevoel dat je niet alleen in de oorlog staat. Wat je bij sommige andere schietspellen wel hebt, waar je teamgenoten continu hetzelfde mannetje neerschieten op dezelfde tijd. Bij Killzone 2 is dat totaal niet het geval. Nadat je van je transporter afstapt wordt het gevoel gewekt dat je met een grootschalige oorlog meedoet, waar je niet in je eentje aan het werk bent. Hier en daar vliegt er een nieuwe transporter met troopers, en overal zie je bliksemschichten. In Killzone 2 is overigens niets gescript want alles wordt direct van de blu-ray schijf gestreamt. Wat telkens een ander effect met zich meebrengt.

De voice acting van je mede Interplanetary Strategic Alliance strijders en tevens van de Helghast is verbluffend goed. Waar Guerrilla Games voor gekozen heeft is om geen Nederlandse stemacteurs te nemen voor de teksten, en dat pakt uitermate goed uit. Er wordt zelfs aan de niet-zo-goed-engelstalig-horenden gedacht, deze kunnen namelijk in alle rust meelezen met de ondertitels tijdens de conversaties die gehouden worden, want het spel is compleet in het Engels. Doordat alles gestreamt wordt in Killzone 2 hoor je voortdurend andere kreten tijdens de shootouts om je heen. Zo zullen je Alpha Squad teamgenoten roepen als ze gewond zijn, als ze reloaden, als jij hevig onder vuur ligt, en in diverse andere situaties. Daarnaast heeft Guerrilla Games langdurig gewerkt aan het perfecte geluid van de wapens en de op de grond vallende kogels. Net als de geluidseffecten is er met bloed, zweet en tranen (van geluk) gewerkt aan de lichteffecten van Killzone 2, de Deferred shading engine vertolkt dit dan ook erg levendig en uitstekend op het beeld. Let maar eens op als je door gangetjes loopt, of later in het spel felle bliksemschichten ziet. De engine tovert schitterende lichteffecten op het scherm. Wat een goede invloed heeft op de gameplay van Killzone 2.

De gameplay van zowel de single-player als multi-player is uitermate goed uitgewerkt. Dat is natuurlijk al onder de loep genomen door jullie zelf, tijdens de demo. Maar laten we eerst de single-player gameplay bespreken. De gameplay brengt opzichzelfstaand niets vernieuwends met zich mee, Guerrilla Games heeft echter wel goed gekeken bij de andere shooters op de markt en wat hun nou succesvol maakte. De Killzone 2 gameplay is een goedwerkende mix van elementen uit andere games die ons een onvergetelijk avontuur biedt. Dat maakt op zich niet zoveel uit aangezien er een ijzersterke formule mee wordt behaald.

De kunstmatige intelligentie van de Helghast is verdraaid goed! Op elke verandering in het strijdveld passen zij zich aan. De Higs denken goed na over hoe ze jouw en je ISA strijders zo snel en makkelijk mogelijk kunnen neerhalen. En zijn erg bedachtzaam als het gaat om dekking zoeken. Gooi je een granaat richting hun, dan sprinten ze snel weg. Of horen ze jouw een trap op komen lopen, wacht de eerste geduldig achter de deur, en de tweede Hig net om het hoekje, waar je hem niet verwacht. Allemaal details die er toe doen, en welke meerdere keren terugkeren naarmate je het spel vordert. Tevens is het nog verdomd moeilijk om de Helghast, op je gemak, neer te knallen. De Red Eye’s bewegen namelijk voortdurend en lijken wel hondsdol. Waar maar één genezende werking voor is, een kogel tussen die rode ogen! En dat blijkt nog te werken ook. Als je op de zwaarste moeilijkheidsgraad speelt zijn de Higs het meest irritant. Dan denken ze nog beter na, en werken ze nog beter samen. Niet alleen de kunstmatige intelligentie van de Helghast is goed, die van je teamgenoten is net zo goed. Continu zoeken zij dekking, en lopen heen en weer om dit te doen. Je teamgenoten kunnen zich overigens ook tegen jouw keren. Dit gebeurd echter alleen als jij hun meerdere malen achter elkaar neerschiet. Maar goed, wil je het dus nog realistischer maken dan het als is? Ga gelijk voor de zwaarste moeilijkheidsgraad!

Het coversysteem dat gebruikt wordt in Killzone 2 is een unicum. Het werkt subliem en wij vinden eigenlijk dat het in elke first personge shooter verwerkt moet gaan worden. Met dit systeem kan je elk oppervlakte gebruiken voor dekking tegen de goede schietkunsten van de Helghast. Hoewel de gameplay misschien een beetje lineair opgezet is, merk je daar vrij weinig van als je bijvoorbeeld door Pyrrhus, hoofdstad van Helghan, heen loopt. Het is, zoals vele die Killzone 2 al hebben kunnen en mogen spelen, een heftige achtbaanrit waar je niet uit wilt stappen! Dat komt voornamelijk door de eerder genoemde grafisch pracht, ijzersterke gameplay, en perfecte sounds. Overal om je heen gebeurd gewoon iets, pure chaos. Wat ook een subliem werkt is de Multiplayer van Killzone 2, deze brengt enorm veel extra speelduur met zich mee. Gezien de singleplayer campaign wat aan de korte kant is, als je een ervaren First Person Shooter bent loopt je in zo’n 7 à 8 uur door de gehele game. Het had van ons ietwat langer gemogen.

De multiplayer van Killzone 2 is natuurlijk net als de singleplayer een waar genot, het staat niet als een huis. Maar als een kasteel! Ijzersterke gameplay, in acht verschillende levels gebaseerd op de singleplayer campaign. Online als offline kunnen de ISA en Helghast het uitvechten tegen elkaar, je krijgt dus de mogelijkheid om als Helghast infanterie of scout aan de slag te gaan. In totaal kunnen er zo’n 32 Killzone 2 spelers elkaar het leven zuur maken, en in Clan verband wat tevens mogelijk is met Killzone 2, is dit aantal maar liefst 64 spelers. Een match kent overigens vele verschillende “missies” en modi’s, natuurlijk bekende modi’s als Team Deathmatch, Capture the Flag, Search and Destroy en een leuke Marked Man. Daarbij is het de taak om levend te blijven in een afgezet groen vlak in en bepaald tijdperk.

Deze modi’s duren ongeveer 10 minuten lang en wisselen elkaar telkens af, zodat je een hele avond al wel niet dagen achter elkaar zoet kan zijn met het multiplayer gedeelte van Killzone 2. Aan het einde van elke match heeft het team met de meeste punten gewonnen, wat natuurlijk vanzelfsprekend is. Het ranking systeem is daarnaast goed te vergelijken met het perk systeem van Call of Duty. Naarmate je meer punten hebt hoe meer keuze aan wapens, kledij, personages je hebt.

Ik liet net al wat doorschemeren over de clan support van Killzone 2. De game is gewoon het spel voor de clans, het is dan ook niet onlogisch dat er binnenkort overal clans zullen ontstaan. Door het ranking systeem gaan er vast en zeker veel gespecialiseerde clans opgezet worden, waardoor de ‘clanfights’ buitengewoon heftig zullen verlopen. Bovendien kan je niet zo maar een clan beginnen, hiervoor zul je eerst aan een bepaalde eis moeten voldoen.

Verdict

Killzone 2 is zonder twijfel de ultieme topper op de PlayStation 3 van dit moment! Grafisch gezien is het ongekend wat er uiteindelijk gerealiseerd is, je zal spontaan gaan kwijlen! Eigenlijk is ieder stukje en deeltje met uiterste perfectionisme door Guerrilla Games gemaakt. Dit is gewoon een game die je in huis moet hebben als je het beste wilt hebben wat de PlayStation 3 te bieden heeft, en natuurlijk ook een beetje omdat het een Nederlandse productie is. Je zult niet alleen verbluft staan door de grafische aspect maar tevens door het verhaal, gameplay, multiplayer, werkelijk alles is tot in de puntjes subliem uitgewerkt!

  • Ijzersterke gameplay
  • Grandioze graphics
  • De details zijn overal aanwezig
  • Singleplayer campaign
  • Je wordt compleet opgezogen in het verhaal
  • Multiplayer

 

  • Singleplayer aan de korte kant (had langer gemogen)

97/100

About the author

Geef een reactie