LOTR: Conquest

Lord of the Rings: Conquest

Iedereen die de verfilmingen van de boeken van J.R.R. Tolkien, Lord of the Rings, heeft gezien en dan met name de “The Two Towers” en “The Return of the King”. Herinnert zich hoogstwaarschijnlijk de grootschalige gevechten nog wel, waar middle-earth op het randje van de ondergang stond. Nu heb jij in Lord of the Rings: Conquest de kans om zelf deel uit te maken van deze gevechten en die lelijke Orc’s een koekje van eigen deeg te geven.

Pandemic en Electronic Arts brengen al die bekende slagvelden uit de film trilogie naar de Xbox 360 en PlayStation 3 consoles door middel van de game Lord of the Rings: Conquest. Het is niet alleen een game die je alles opnieuw laat meebeleven maar het laat ook nog een andere kant van het verhaal zien, daar komen we later op terug. Lord of the Rings: Conquest kent helaas nog wel wat minpunten wat echter erg zonde is, aangezien het veel potentie had om een topper te worden.

In Lord of the Rings: Conquest volg je eigenlijk het verhaal van de laatste twee films uit de Lord of the Rings trilogie. Althans je beleefd de grootschalige gevechten in Helm’s Deep, Isengard en meer befaamde locaties, tevens vecht je tegen hordes Orc’s en gigantische demonen in de grotten van Moria. Dit doe je in principe niet alleen want er zijn tientallen “mede krijgers van het goede” waaronder de archer, scout, mage en warrior. Zelf kan je ook switchen tussen één van deze characters welke allemaal een eigen specialiteit hebben. Daarnaast is er een mogelijkheid om uit “de helden” te kiezen. Het lijstje van helden krijgers bestaat uit beroemde personages uit de Lord of the Rings films waaronder Gandalf, Legolas, Aragorn, Saruman en de Witch King. Deze personages zijn nog sterker dan de gewone soldaat en moeilijkere om te verslaan als je het tegen hen op moet nemen.

Multiplayer

Lord of the Rings: Conquest draait voornamelijk om het multiplayer gedeelte van de game. Het lijkt erop zelfs dat Pandemic de singleplayer compleet vergeten was te ontwikkelen en deze achteraf snel in elkaar geflantst te hebben. De campaign mode van de singleplayer bestaat uit 2 campaigns waarvan je met de één het goede pad bewandelt en met de andere het pad van de dark side, wat eigenlijk nooit in de films naar voren is gekomen. Deze kan je echter pas bespelen nadat je de eerste campaign uitgespeeld hebt. Het mooie van deze singleplayer is wel dat je de bekende stukjes uit de film terug ziet en daar dan ook daadwerkelijk rond kan huppelen en het leger van Saruman het hoofd kan bieden. Beide campaigns speel je overigens wel snel uit en bieden niet veel afwisseling.

De multiplayer kent ook meerdere modi waar uit je kan kiezen, dit zijn Capture the Ring (dé ring naar een veilige plek brengen) en de welbekende Team Deathmatch en Conquest, in deze laatste modi zul je bepaalde plekken in een slachtveld moeten veroveren. De partij die aan het einde alle plekken heeft veroverd wint de match, dit kennen wij natuurlijk ook nog van de Battlefront games, ook ontwikkelt door Pandemic. De multiplayer is overigens beschikbaar voor ruim 16 spelers, zij kunnen kiezen om voor het goede of het slechte te strijden.

Naast deze modi’s kent Lord of the Rings: Conquest nog wel wat irritante punten. Zo is de balans tussen de vier verschillende strijd characters (archer, scout, mage & warrior) niet perfect uitgebalanceerd. De magiër is in de meeste opzichten de beste keuze om voor te gaan, deze kan zichzelf namelijk healen. Het is tevens een beetje raar dat Pandemic de verdeling tussen de twee partijen niet eerlijk heeft verdeelt. Sarumans leger kent namelijk 2 magiërs, terwijl de andere partij, de goede, het maar met één magiër moeten doen. Wat ik overigens ook jammer vond is dat de game overkomt of dat je in één van de grootste slagvelden staat te meppen, maar het zijn in de werkelijkheid maar 20 Orc’s die je de hersens inslaat. De gevechten zelf zijn op zich nog best leuk, alleen versla je zo’n normale Orc met één slag. Terwijl jij tientallen klappen kan incasseren.

Het spel heeft immers naast de drie eerder genoemde multiplayer modi nog één speciale modi, genaamd Ring Bearer. In deze modi neemt één speler de rol van Frodo Baggins op zich, en moet hij of zij zolang mogelijk in leven proberen te blijven. Terwijl andere spelers verkleed als Nazgûl, de kleine hobbit held, Frodo moeten vermoorden. En als het uiteindelijk gelukt is door iemand, neemt die persoon de rol van Frodo op zich en begint het avontuur van begins af aan.

Het grafisch aspect van de game is ook niet zo denderend, het oogt wel mooi maar overdonderd je ook niet met grafisch hoogstaande graphics. Het komt hoogstwaarschijnlijk door de grootse slagvelden die getoond moeten worden, en de vele Orc’s, Trollen, Elfen en Mensen die aan het moorden zijn. Lord of the Rings: Conquest doet hier dan ook een beetje te kort ook al zijn de gevechten nog zo groot althans ze ogen groot maar zijn het in werkelijkheid niet, zoals ik al eerder vertelde. Wat betreft het geluid van deze game zit het wel redelijk, een levendige sfeer van de slagvelden word goed overgebracht. Alleen de voiceacting van de personages had meer zorg mogen krijgen. Die is namelijk niet al te best.

Verdict

Kortom Lord of the Rings: Conquest stelt in vele aspecten teleur. Het had een goede game kunnen worden alleen leek deze game verdacht veel op de bekende Star Wars: Battlefront games maar dan met een Lord of the Rings sausje er overheen gegoten. Ik moet wel zeggen dat de multiplayer voor ware fans leuk zal bevallen, al kan deze toch snel gaan vervelen omdat het niets vernieuwends bied. De single player is ronduit matig te noemen, niet alleen omdat het erop lijkt dat Pandemic deze vergeten was maar ook omdat het constant op hetzelfde neerkomt. In mijn optiek hadden ze de singleplayer ook mogen schrappen en er een volledige mulitplayer game van mogen maken. Want voor alleen de singleplayer hoef je hem niet aan te schaffen. Al met al is Lord of the Rings: Conquest een vermakelijke titel voor de ware fans maar bied het niet genoeg innovatie om een topper te worden.

  • Leuke gevechten
  • Lord of the Rings helden
  • Singleplayer

 

  • Weinig innovatie
  • Slechte balans

66/100

About the author

Geef een reactie