Metro 2033

Metro 2033

Metro 2033 speelt zich af in het koude Moskou, Rusland. Doordat er een aantal nucleaire rampen zijn geweest tijdens de oorlog in 2013 zijn er stralingen vrijgekomen en is een groot deel van de bevolking dood of gemuteerd in monsters. Je speelt het karakter “Artyom” en baan je een weg door het spannende en donkere Moskou, zowel onder als boven de grond. Het laatste wil ik toch wat meer gaan uitleggen en daarvoor moet je verder gaan lezen want hier is de recensie van het geweldige spel, Metro 2033.

Verhaal

De game is ingedeeld in 4 soorten genres naar mijn mening, het genre Horror, Actie, FPS en avontuur. Je merkt al snel in het spel dat je vaak genoeg een weg moet zoeken naar bepaalde mensen waarmee je moet praten of verschillende soorten locaties die je moet bezoeken. Vaak vond ik dit erg frustrerend want ik was soms een half uur bezig dat ik vast zat op bepaalde momenten. Het verhaal van de game is in mijn ogen erg origineel bedacht en erg goed uitgewerkt. Je bevind je in het ondergrondse Moskou, nadat er dus een nucleaire ramp is gebeurd zijn er een hoop mensen gevlucht in de metro gangen. Tienduizend man bevinden zich al onder de grond maar de rest van de bevolking is dood bevroren of gemuteerd tot enge wezens die je liever niet wil tegenkomen. Wat het doel is van het spel? Jij als speler moet ervoor zorgen dat je de mensheid kan redden en de monsters laat stoppen met aanvallen en vernietigen. Je gaat met een ploeg mensen op pad om de donkere gangen te onderzoeken.

Schokkend en Sterk

Metro 2033 is een erg spannende game met vaak schokkende momenten. Het is dan ook erg fijn om lekker in het donker op de bank te zitten en je dolby surround aan te zetten. Sommige mensen kennen het spel S.T.A.L.K.E.R misschien wel herinneren voor de PC. Je kunt deze game er bijna mee vergelijken door de soms donkere gebouwen die je moet onderzoeken. Je kunt er vanuit gaan dat er vaak genoeg wel iets gebeurd. De speciale geluiden die ze in de game hebben gestopt zijn fantastisch gedaan. Soms ben je geneigd om achter je te kijken of er geen monster is en dat heb ik vrij weinig gezien in games. Het onderwerp “sterk” wil ik dan ook even uitleggen. De monsters in de game zijn erg sterk waardoor je een hoop kogels kwijt raakt. Zo was er later in het spel een monsters genaamd librarian die toch wel rond de 14 shotgun kogels door zijn hoofd nodig had om dood te gaan. Hetzelfde probleem bij de soldaten, vaak richt je op het hoofd en dan toch nog meer kogels nodig hebben dan een normaal mens. Misschien hebben ze dit ingesteld omdat die soldaten ook zijn gemuteerd door de stralingen maar ik geloof het zelf niet. Probeer dan ook erg zuinig met je kogels te zijn want door het avontuur genre kan het soms zo zijn dat je alleen nog een mes kan gebruiken en je kogeltjes totaal op zijn. Vaak genoeg kun je op de lijken van je slachtoffers wel wat kogels vinden maar ik vind toch dat de makers dit anders hadden moeten aanpakken.

Russisch

Het leukste is natuurlijk dat je het spel op Nederlandse ondertiteling zet en met Russische stemmen. Dit heb ik dan ook gedaan waardoor het mij echt een “hey-ik-voel-me-in-rusland” sfeertje geeft. Je verstaat er helemaal niks van waardoor je meer concentreert op de ondertiteling waardoor het spel wel weer extra spannender word. De sfeer in het spel zelf is ook prima uitgewerkt met ijspegels aan open gebouwen buiten en de beslagen gasmaskers die je moet dragen om door sommige smerige gebieden te kunnen lopen.

Monsters

Prachtig maar dan ook zeker prachtig gedaan. De monsters in het spel zijn gemuteerde dieren en mensen waardoor je soms smerige beesten ziet rondlopen. Vaak dan heb je het gevoel dat je niet om het hoekje wilt kijken omdat je zou kunnen aangevallen worden door zo’n springende wolf. De monsters hebben ook hun eigen aparte namen waaronder, nosalises, lurkers, librarian en nog vele andere. Wel mochten ze van mij meer variatie en meer soorten monsters maken want in het begin van de game zie je vrij weinig andere monsters dan de wolven.

Verdict

Elk spel heeft zijn minpunten want er bestaat geen perfect spel. Bijvoorbeeld later in het spel word je richt element aangepast en ook de beweging van de controller. Ook kon ik op een gegeven moment niet van wapens verwisselen. Later bleek dat dit gewoon bij de game hoort maar toch vind ik het heel vreemd. Ik dacht eerst dat mijn Xbox 360 controller het niet meer deed en keek ook meteen naar de settings van de besturing. Ook was ik rond de 2 keer door de map heen gevallen waardoor ik mijn vorige checkpoint weer moest laden. Een aantal kleine foutjes die ik toch ben tegengekomen tijdens het grote avontuur door Moskou heen.

Mij viel op dat de wapens in Metro 2033 erg realistisch overkomen. Bij het pistool komt een lading rook van je wapen af en zo zitten er allerlei leuke details in het spel verstopt. Grafisch is het spel ook erg netjes gedaan en vooral de First Person telt goed mee in het spel. Vaak waren er acties te zien waardoor je zelf niet kan bewegen maar de camera zelf beweegt hoe je karakter het ziet. Dit werd erg vaak in het spel gebruikt voor soms nog spannendere en groffe scènes. Vooral bij het einde van de game werd dit erg goed uitgebracht !
Het eind ga ik natuurlijk niet verklappen maar zoiets heb ik ook nog weinig gezien in games. Je verwacht het helemaal niet, met open mond staan kijken en erg spannend opgebouwd. Ik had dan ook erg het gevoel van, waar moet ik nu heen. Als ik stil sta ben ik dood…. wat ik precies hiermee bedoel moet je toch echt zelf gaan ervaren in Metro 2033 ! Het uiteindelijke cijfer word dan toch echt een 8,4 voor deze game !

  • Verhaal
  • Wapens
  • Onverwachte momenten
  • Horror en Actie
  • Details Monsters
  • Bugs
  • Soms verdwaald
  • Te sterke monsters
  • Soms erg snel dood

84/100

About the author

Geef een reactie