PROTOTYPE

PROTOTYPE

Heb jij weleens een vliegende, alles verwoestende man gezien die alles wat op zijn pad komt vermorzeld. Ik denk het niet? Nou in PROTOTYPE is dit dagelijkse kost. PROTOTYPE is de nieuwe creatie van Radical Entertainment. Entertainment is het zeker te weten. Alex Mercer is voortaan jou naam. Je wordt geteisterd door een virus en niet alleen jij word geteisterd maar ook heel de stad New York City. En 12 juni was het allemaal zo ver. Toen ging het spel een geweldige release tegemoet.

Je kruipt in de huid van Alex Mercer, maar niet alleen in die van Alex want Alex kan namelijk het uiterlijk van mensen overnemen. Alex Mercer is geïnfecteerd met een dodelijk virus dit komt omdat er op hem geëxperimenteerd is. Alex probeert de virusverspreiding te stoppen. Alex ontwaakt op een dag in een mortuarium. Je kan helaas niet meer herinneren wie dit gedaan heeft omdat je geheugen voor een deel is aangetast. Wat wel een voordeel is, is dat je superkrachten bezit door dit virus en deze tegen iedereen en alles kan inzetten. Hoe verder je in het verhaal komt hoe meer kennis, kracht en vaardigheden je bezit. Hij wordt dus een wandelend en moordend superwapen die zo goed als onsterfelijk is. Je moet 5 soorten eindbazen verslaan. Aan het einde vallen alle puzzelstukjes in elkaar en kan je eindelijk ontrafelen wie de gemuteerde wezens zijn en wie niet en wie je kunt vertrouwen en wie niet.

Ik heb het nu al een tijdje over een upgrade. Maar hoe krijg je deze dan? Door gemuteerde wezens, militairen, helikopter te vermorzelen en door missies uit te spelen, hier krijg je EP punten voor. EP points betekent Evolution Points. Met deze punten kan je dus je vaardigheden verbeteren en nieuwe aanvallen kopen. Deze punten zijn zeer makkelijk te halen en dus kan je ook makkelijk veel sterker worden. Je kunt uit 7 categorieën kiezen en elke categorie heeft zijn eigen upgrades. Dat varieert van 3 tot 20 upgrades per categorie. En 1 tip van mij, koop de speciale aanvallen. Hoe verder je komt hoe meer wapens je kan gebruiken. Van wapens oppakken van militairen tot nieuwe wapens die je via je D-pad kan inschakelen en ze vervolgens aan je hand laat groeien, een voorbeeld hiervan zijn blades. Dat is een super krachtig zwaard. . Ook heb je een infect kijker, hiermee kun je zien welke wezens geinfecteert zijn en welke niet. Zo kun je nog wel even doorgaan, maar dit laat ik volledig aan jou over als je zelf het spel speeld. Die zijn wel zo vet.

Wat verrassend is aan PROTOTYPE is dat je begint waar het eindigt. Het is raar, maar waar. Je begint namelijk op de 18e dag dat je geïnfecteerd bent. Ik vind dit knap verzonnen, omdat Alex op de 18e dag vele krachten al bezit en je dus al de mooiste trucjes kan uithalen met je ijzeren vuisten. Helaas komt er een eind aan dit verloop en uiteindelijk start je natuurlijk gewoon bij dag 1. Wat hier dus zo slim is gedaan, is dat je ergens om speelt. Je hebt alle krachten al eens gevoeld, maar nu ben je ze kwijt. Het enige wat je hebt zijn je normalen vuisten en natuurlijk je fantastische hoge luchtsprongen, sprintvermogen en werpvermogen. Wat gaat een fanatieke gamer dus doen. Ja je raad het al, alle krachten weer terug verzamelen om zo bijna onsterfelijk te worden.

Diverse Missies

Alex Mercer moet je niet alleen geïnfecteerde mensen laten killen. Je moet veel meer doen. Je hebt namelijk missies waarin je gebouwen of watertorens moet slopen doormiddel van tanks of helikopters. Maar je kunt niet zomaar in een tank of helikopter vliegen. Je moet hier eerst de vaardigheid voor krijgen. Deze vaardigheden kun je verkrijgen door middel van missies te doen. In deze missies krijg je opdrachten om militairen die een helikopter of tank besturen te consumeren. Dit consumeren is een zeer goede zet geweest van de ontwikkelaars. Als je bijna dood bent kan je mensen consumeren om zo je leven weer te vullen en wie je als laatste geconsumeerd hebt kun je ook worden door op je D-pad op het linker knopje te drukken.

Maar wat heb je daar dan aan, nou als je bijvoorbeeld door het leger word achtervolgt kun je wisselen van personage en zo ben je verlost van de achtervolging. Zo word je dus het laatste geconsumeerde wezen. Het is gewoon leuk om deze mensen te consumeren en dan niet alleen voor je leven bij te vullen. Hoe deze mensen helemaal opgeslokt worden door jou is zo vet gemaakt. Of hoe dat je gewoon een gat in iemand slaat en je deze mensen die je consumeert pijn ziet lijden. Door dus het consumeren van militairen die de driving skills hebben van een helikopter of tank, krijg jij dus ook de vaardigheid om deze voertuigen te besturen. Alex Mercer doet ook veel onderzoek. Hij moet en zal weten hoe hij zo gekomen is. Uiteindelijk zal je vanzelfsprekend kunnen achterhalen wie dit heeft gedaan.

Door het consumeren kan je als enige manier het Web of Intrigue vergaren. Het Web of Intrigue is als het ware het plot achter alle toestanden. Er zijn een aantal personages die aanwezig waren bij jou infectie want jij was een experiment. Als je deze informatie die je meestal via een flashback te zien krijgt achter elkaar zet kan je ontrafelen wat de bedoeling was achter jou experiment en wie er achter zit. Wanneer een persoon een rood tekentje boven zijn hoofd heeft staan, dan weet je dat deze persoon onderdeel is van het Web of Intrigue en zal je hem moeten consumeren. Af en toe vermooord je hem ook per ongeluk en dan ben je dus een deel kwijt van jou verleden.

Minpunten

Er zijn ook wat minpunten voor PROTOTYPE op te noemen. Het eerste punt is zeker te weten de lastige besturing. Iedere button op je controller heeft wel 2 of 3 functies. Ook zijn er een hoop combo’s die je kan maken. Om deze allemaal te onthouden zal je toch wel een zeer slim iemand moeten zijn. Het beste is om er een kladblok bij te houden om al die combo’s te leren. Ook zijn er soms hele vage combo’s met hele vage knopjes die je moet indrukken. Ik heb er af en toe moeite mee. De combo’s zijn wel supervet. Als je een combo maakt met de makkelijkere knopjes en je vermoord iemand, dan is het bloedeffect echt afschuwelijk. 80 liter bloed en dan overdrijf ik geloof ik nog niet eens. Dit kan je van 2 kanten bekijken, of super vet of juist niet. Het is afschuwelijk maar ik vind het wel tof om zoveel bloed te zien. Ook lijkt het bloed meteen gestold te zijn, want het lijkt net dat er gewoon een klont uitkomt. Beetje raar in een game waarin je zoveel mensen killed en zoveel bloed ziet.

Wat wel een duidelijk gemis is, is dat er een multiplayer ontbreekt of een co-op modus. Het zou natuurlijk leuk zijn om team deathmatch te kunnen spelen of domination. Waarin je gebieden moet verover om zo te kunnen winnen. Dit had toch wel gerealiseerd kunnen worden in PROTOTYPE? Nog minder leuk is dat er geen co-op in zit. Hoe vet zou het zijn om met een vriend van je het virus volledig te kunnen uitroeien en samen een goede tactiek te bespreken om zo de missies te kunnen uitspelen. Mij lijkt dit geweldig en vind ik het dus een groot gemis in PROTOTYPE. Het zou ook nog is de speeltijd van de game verlengen, want nu is dit ietwat te kort. Mijn teller staat tot nu toe nog maar op 9 uur. Dit is natuurlijk jammer voor zo’n fantastische game.

Grafisch kan deze game toch wel met de meeste toppers mee. Het is niet het mooiste wat je ooit hebt gezien maar het mag er toch zeker te weten wezen. Ook de mooie afwerkingen en de prachtige omgeving speelt hierbij een grote rol. Bijna iedere detail van een gebouw of een reclame bord is zeer mooi uitgewerkt. Ook nog een handig iets is dat je tips en landmarks kan vinden en oppakken. Ook handig is dat je hier EP points voor krijgt en deze tips en landmarks liggen op de mooiste plekken in de stad New York City. Hierdoor verlengt PROTOTYPE haar spel iets en zie je hoe goed de omgeving is afgewerkt.

Verdict

PROTOTYPE is dus een geweldige game. Een perfecte combinatie van God of War, Resistance 2, GTA IV en Assassin’s Creed. Nou dat zijn me een aantal top titels hoor. Er zitten gelukkig ook wat moeilijke trophies in. Je moet er echt wat voor doen om deze te kunnen bemachtigen. Het is jammer dat er geen multiplayer en een co-op in zit. Dit zou een geweldig iets zijn in PROTOTYPE. Grafisch gezien kan PROTOTYPE dus ook wel mee met de toppers. De geweldige superkrachten die Alex Mercer bezit zijn geweldig. Ik heb me er enorm mee vermaakt en het spel is naar mijn mening geweldig te noemen. En betreft de controllers, daar wen je snel aan en zo kun je alsnog genieten van de enorme krachten die Alex bezit.

  • Geweldig verhaal
  • Prachtige omgeving
  • Aanvals krachten
  • Gemuteerde wezens
  • Grafisch goed
  • Veel bloed

 

  • Ontbreken van multiplayer
  • Ontbreken van co-op
  • Bloed effect
  • Besturing aan de lastige kant

89/100

About the author