Red Alert 3

Red Alert 3: Ultimate Edition

Tijd is kostbaar, tijd is geld, maar tijd kunnen we niet stilzetten of terugdraaien. Maar wat als… dat toch op één of andere manier kon? Hadden we het dan allemaal precies hetzelfde gedaan, of hadden we dingen anders gedaan? Om zo de geschiedenis te manipuleren. Want wat zou jij doen als je de mogelijkheid had om terug in de tijd te gaan? In Red Alert 3: Ultimate Edition hebben de Sovjeten deze mogelijkheid ook gehad en… gebruikt! Maar voor wat? Lees het in de recensie.

Het is niet gebruikelijk, maar toch worden er steeds meer Real Time Stratagy (RTS) games geïntroduceerd voor de consoles. Microsoft heeft Halo: Wars, Ubisoft heeft Endwar en nu heeft Electronic Arts; Command & Conquer: Red Alert 3! De traditionele besturing voor RTS games zijn uiteraard een muis en een toetsenbord, de PlayStation 3 heeft echter een controller en daar stuiten we eigenlijk al op de eerste veel voorkomende vraag. Heeft Red Alert 3: The Ultimate Edition wel genoeg controlemogelijkheden? – en is het wel goed uitgewerkt?

Over de besturing en de controlemogelijkheden zijn we zeer te spreken, het is effectief en speelt snel weg. Electronic Arts heeft voor een zeer simpele – in het begint immers verwarrende – opzet van controls gekozen. Na een tutorial zal het echter wat gemakkelijker zijn om de controls onder de knie te hebben. Maar goed, het is dus een simpele manier van units selecteren, buildings construeren, en tot aanvallen aansporen. Dit alles gebeurd vanuit een cirkel die eigenlijk alles beheerd, van het gebruiken van speciale krachten gebruiken tot het creëren van miliaire eenheden. Het gaat vrij snel waardoor het tempo van de game vliegensvlug kan worden.

Deze eerder genoemde cirkel komt in het scherm nadat je op de R2-knop hebt gedrukt, en door middel van het bewegen van je pookje zal je diverse bevelen kunnen doen. Er zijn immerswel “shortcuts”, klik bijvoorbeeld op het des betreffende construtie- of trainingsgebouw om sneller je bevel te doen. Ook het selecteren van units gaat soepel. Je kan alle units op je scherm selecteren, of één voor één bevelen ergens naar toe te gaan. Of – nu de meest inventieve manier – selecteer alleen de units die jij wilt selecteren. Dit kan worden gedaan door X in te houden, waardoor er vervolgens een gele aim-cirkel verschijnt. Met deze gele cirkel kan je weer snel over noodzakelijke units heen gaan, zodat ze tot één selectie horen.

vijanden

Het is overigens wel nodig dat de besturing van Red Alert 3 snel en soepel verloopt, want je zult al snel je eigen basis onder handen moeten nemen. Zeker als je in je achterhoofd hebt dat de vijand dit ook in rap tempo doet en integenstelling tot jouw doel, graag jouw basis onder de grond werkt. Het spel biedt je naast Skirmish, een zeer extensieve campange voor de kiezen opgeplitst in drie facties. Sovjet Unie, Geallieerde en Empire of the Rising Sun facties. De gameplay is wel standaard à oudvertrouwd te noemen, wat de sfeer van de game bevorderd.

Deze facties kennen alledrie tiental levels die uit eenlopende doelstellingen hebben. Bij sommige zul je al slopend door vijandiggebied trekken, of locaties moeten beschermen met speciale eenheden. Want ja, zoals we gewend zijn van de Command & Conquer franchise kent iedere factie zo zijn eigen superunits. En zoals we tevens gewend zijn van de franchise zijn ook de legandarische tussenfilmpjes terug! Met bekende en onbekende acteurs welke op een hilarische manier het verhaal vertellen.

Nu ik jullie alwel over de besturing en gameplay verteld heb, is het inhoudelijk verhaal van Red Alert 3 nog niet aanbod gekomen. Laat ik dat nu dus maar even samengevat bespreken. In het spel speel je dus één van de drie facties, dit gebeurt allemaal tijdens de derde wereldoorlog. Die is min of meer veroorzaakt door de leiders van de Sovjet-Unie die terug in de tijd zijn gegaan om de val van het Rijk in ere te herstellen. Eenmaal terug in de tijd lukt het de Sovjeten om Albert Einstein te vermoorden, wat dus de logische reden is waarom Red Alert 3 geen atoomwapens bevat. Hoewel hiermee de geschiedenis zodanig mee is verandert veroorzaakten de Sovjeten er tevens – onbedoelt – voor dat de Empire of the Rising Sun macht kregen waardoor zij ook betrokken zijn bij de oorlog. Hoewel er geen atoomwapens in het spel zitten, heb je wel de mogelijkheid tot teleporteren en andere superkrachten te gebruiken die destijds als onmogelijk bestempeld werden.

We kunnen er lang over praten of kort, maar de sfeer in Red Alert 3: Ultimate Edition is geweldig te noemen. Dit mede door de hilarische filmpjes, soms wat abstract wapenarsenaal – vechtende beren en transformerende robots om maar even wat te noemen. Maar ook door de cartoony looks van het spel, wat een nostaligsch gehalte om hoog brengt bij oud-Red Alert spelers. Al zijn de graphics niet denderend genoeg om ons weg te blazen, het mag dan wel een nostaligisch gehalte hebben – het ziet er nogal gedateerd uit. Terwijl de filmpjes en menu’s met hoge kwaliteit van het scherm springen. We waren hiernaast erg verrast door de sterke audio van Red Alert 3, het sluit namelijk naadloos aan op de “feeling” van het totale spel.

Verdict

Na het uitgebreid spelen van Red Alert 3: UltimateEdition kunnen we concluderen dat een uitstekende game is. Electronic Arts mag zeer trots zijn op deze game, de effectieve en snelle manier van spelen, de hilarische filmpjes, de audio, en het goed gebalanceerde wapenarsenaal maken deze game af. Helaas dat de game op grafisch aspect ietwat minder is kunnen we de makers wel vergeven. Want het is een heerlijke RTS game.

  • Goed uitgewerkte controls.
  • Hilarische filmpjes.
  • Gameplay.

 

  • Grafisch aspect had beter gemogen.

80/100

About the author

Geef een reactie