StormRise

StormRise

Al Gore had het al aangestipt: als we onze leefgewoontes niet aanpassen gaat de wereld ten onder aan een klimaatverandering. Zijn boodschap moet SEGA hebben geïnspireerd. Stormrise heeft deze verandering omgedoopt in The Event, het futuristisch strijdtoneel waarin de kwetsbare wereld wordt beschermd door een speciaal ontwikkeld krachtveld. Maar tevergeefs zo blijkt. Donkere stormen steken de kop op en reduceren op wereldwijde schaal alles tot stoffige hopen puin en as. Is dit het einde van de mensheid?

Als de donkere wolken optrekken wordt de daadwerkelijke toegebrachte schade aan de samenleving zichtbaar. De weinigen die het hebben overleefd zijn mensen die in een commune diep onder de aardkorst leefden, The Echelon genaamd. Echter zijn zij niet alleen, er is ook nog een groep mensen die genetisch zodanig is beschadigd dat ze kunnen leven in de nieuwe halfvergane wereld, ze noemen zichzelf The Sai. Welkom bij Stormrise.

Na de indrukwekkende filmische introductie stap je direct middenin de actie en krijg je controle over je futuristische character inclusief high-tech Mech-suit. Met z’n suit bestuur je de game, inclusief de manschappen die onder jouw leiding vallen. Je leert al snel een nieuw RTS-element: Whip Select, een soort snelschakel mogelijkheid om te switchen tussen de verschillende units. Whip-Select is simpel te gebruiken met je rechter thumb-stick, je kunt een unit selecteren door er erop te gaan staan en los te laten. Daarna geef je die unit de opdracht die je wilt.

Zoals het bij RTS-games vaak gaat is je strijdtoneel groter dan wat je op je tv-ziet. Dat is in Stormrise niet anders. Wil jij een unit selecteren die aan de andere kant van het landschap staat dan ‘hoover’ je over het slagveld naar je bestemming. Kleine problemen ervaar je wanneer een team wilt selecteren en er staat er pal eentje naast. Je moet zo’n ‘in the heat of the moment’ –moment een keer meemaken, daarna plaats je je troepen in het vervolg iets verder uit elkaar. Andere mogelijkheid is nog dat je verschillende units aan elkaar kunt koppelen. Je selecteert één unit, je houdt de linker-trigger ingedrukt en vervolgens druk je op de A-button om de units samen te voegen.

Nu je een beetje een idee hebt hoe de besturing eraan toegaat duiken we iets verder de gameplay in. Belangrijk element is Stormrise zijn de warp-gates die kriskras door de levels verspreid liggen. Deze gates worden vanzelfsprekend bewaakt door de gemuteerde medebewoners, aan jou de taak dit geteisem te vernietigen om zodoende zo’n warp-gate te bemachtigen. Ik raad je aan dit direct te doen, want met die gates kun je zelf nieuwe gevechtsunits bouwen, inclusief wapentuig, en je leger uitbreiden. Dan ben je er echter nog niet.

Warp-kracht

Naast het in bezit krijgen van Warp-gates word je aangespoord om energie (Warp-energie) te delven voor je gate. Ook dit ligt her en der verspreid in je levels. Zodra je hebt ontdekt op welke plekken je deze energie kunt vinden moet je het ‘winnen’ door een controle-node te plaatsen. Je vijanden kijken niet toe. Dus voorzie je de control-node van een turret voor zelfverdediging, desnoods met een extra beschermschild. Niet dat dit voldoende is, want Stormrise wil ten allen tijde een uitdaging voor je blijven. Met een compleet uitgeruste turret krijg je alleen maar extra tijd om manschappen naar die plek des onheil te dirigeren. Win je dan kun je de turret nog verder uitbouwen door er een raffinaderij aan toe te voegen, voor het winnen van nog meer energie, zodat je nog grotere legers kunt bouwen.

Misschien geef ik het idee dat je zelf voor het speloverzicht moet zorgen, dat is niet waar. Je krijgt opdrachten via zeer overtuigende voice-overs, zij geven je ook waarschuwingen voor het geval je in het spel bent opgegaan en je ergens anders op de kaart snel moet ingrijpen. De vijanden zijn interessante creaturen en bestempeld met rasnamen als Warriors, Rangers en Spectres. Heftiger zijn tegenstanders als Rift Worms en de Matriarch. Er zijn totaal 8 soorten tegenstanders in Stormrise te vinden. Dat is misschien niet veel, maar daar merk je tijdens het spelen werkelijk helemaal niets van, zo intensief zijn de gedetailleerde gevechten!

Stormrise neemt je niet altijd aan het handje mee. Je moet juist naar eigen inzicht je spel spelen. Jij bepaalt hoeveel units je op een calamiteit af stuurt, jij bepaalt hoeveel moeten achterblijven om de nodes te bewaken en jij bepaalt welke units je samensmelt tot een hechte vechtmachine. Wat dat laatste betreft kun je dan weer kiezen uit grondtroepen, snipers en mech’s. Ach, en soms moet je niet willen keizen. Het kan erg bevredigend zijn om zoveel mogelijk strijdkrachten op de vijand af te sturen en ze simpelweg in hoeveelheden overrulen.

De game is grafisch zeer overtuigend, het is donker, maar dat benadrukt de sfeer van het donkere verhaal juist erg goed. Ook mag er een pluim naar de animatoren, de manschappen ziet er zeer gedetailleerd uit en de omgevingen zijn gevarieerd in al hun pracht. En dan zijn er nog die schitterende cutscenes, die tussen de levels door de overkoepelende verhaallijnen aan elkaar rijgt.

Stormrise komt ook met een sterke multiplayer-mogelijkheid. Online en offline. Het gave van een online spel is dat het bemachtigen van Warp-gates ineens het spel gaat bepalen. Daarmee maak je de tegenstander snel kapot en win je de objectives. Echter zullen menselijke tegenstanders altijd blijven strijden tot het bittere einde, en kan in een potje soms ineens veel tijd gaan zitten.

Verdict

Kortom, de game is erg spannend, de sfeer is goed neergezet en je speelt met een nieuwe benadering van de bekende RTS-speeltechnieken. Dit kan soms frustrerend moeilijk zijn, zoals ik eerder meldde over het selecteren van je units. Maar vernieuwend is het wel, en dat moet je eigenlijk gewoon toejuichen, zeker als je op zoek bent naar een frisse wind binnen het genre.

Grafisch prachtig
Uitdagende gameplay
Mooie verhaallijn
Cutscenes gaan over in gameplay

Besturing soms frustrerend
Moeilijk voor RTS-dummy’s

77/100

About the author

Geef een reactie